Lai meklētu, klikšķiniet šeit

Riepu pildīšana ar slāpekli

Lasot tēmai veltītus rakstus specializētajos izdevumos vai forumos, dažkārt rodas iespaids, ka riepu pildīšana ar slāpekli ir ievērojami labāka par piepūšanu ar gaisu. Tiesa, riepu pildīšana ar slāpekli tiek plaši izmantota komerciālās un militārās aviācijas nozarē, trases sacīkšu automobiļos un lielajās inženiertehniskajās iekārtās.

Vai riepu pildīšana ar slāpekli piemērota visiem? To nav iespējams droši apgalvot.

Gaiss, ko elpojam, sastāv no 78% slāpekļa, 21% skābekļa un 1% dažādu citu elementu. Tātad gaisā, kuru izmantojam, lai piepūstu sava auto riepas, slāpekļa īpatsvars jau tāpat ir visai ievērojams. Zinot, ka specializētajā riepu pildīšanā ar slāpekli tā īpatsvars ir līdz 99%, atšķirība no parastās piepūšanas var izrādīties niecīga.

Kā visas gāzes, arī slāpeklis ir pakļauts izplešanās likumu iedarbībai, kas notiek vai nu temperatūras paaugstināšanās ietekmē, vai arī pazemināšanās radītā kondensācijas procesā. Kā pārbaudīts, jebkura temperatūras celšanās par 8°C veicina spiediena palielināšanos par 0,1 bāriem un otrādi.

Līdzīgās īpašības

  1. Tāpat kā skābekli, arī slāpekli ietekmē temperatūras izmaiņas. Tādēļ līdz ar rudens iestāšanos būtu nepieciešams nedaudz palielināt spiedienu riepās.
  2. Tāpat kā skābeklis (sarkanā krāsā), arī slāpeklis (zilā krāsā) spēj izkļūt cauri gumijai, taču nedaudz lēnāk.
  3. Pat ja riepu pildīšana ar slāpekli pasargā iekšējo struktūru no rūsas (pretēji skābeklim, slāpeklis nevada mitrumu), vajadzētu atcerēties, ka atmosfēras spiediena rezultātā skābeklis iekļūst riepās no ārpuses, un neliela rūsa iekšpusē tomēr turpina rasties.

Priekšrocības

  1. Ar slāpekli pildītām riepām raksturīgs zemāks dabiskais spiediena zudums (bez ārējas iejaukšanās) nekā ar parasto gaisa sastāvu pildītām riepām. Tas noder kolekcijas automobiļu riepu pildīšanai, kuras netiek bieži lietotas, kā arī kempinga un dzīvojamiem treileriem.
  2. Turklāt slāpeklis ir stabila gāze, kas vienmērīgi reaģē uz rites pretestības radīto temperatūras paaugstināšanos. Trasē tas ļauj sasniegt lielu ātrumu, nekaitējot riepas veiktspējai.

Trūkumi

  1. Riepu pildīšana ar slāpekli prasa ievērojamus līdzekļus, kamēr piepūšana ar mums apkārt esošo gaisu veicama bez maksas.
  2. Dažreiz ir grūti nodrošināt tīru slāpekli, un tas var radīt risku braukšanai (jo īpaši braukšana ar pazeminātu spiedienu).

Lai sagatavotu riepu pildīšanai ar slāpekli, nekādā gadījumā nelietojiet vakuuma sūkni, jo tas radīs neatgriezeniskus bojājumus riepas iekšējai struktūrai, no kuras atkarīga riepas veiktspēja.