Lai meklētu, klikšķiniet šeit

Pārduršana: salabot vai nomainīt riepu

Vadītājam nav nekā nepatīkamāka kā mirkli pirms braukšanas uzsākšanas pamanīt, ka kāda no riepām zaudējusi spiedienu. Vai arī izdzirdēt draudīgo skaņu, kas liecina par riepas kalpošanas mūža beigām, lielā ātrumā braucot pa automaģistrāli. Laimīgā kārtā riepu ražošanas nozare kopš 50. gadiem ir ievērojami progresējusi. Mūsdienās riepas vairs neplīst kā piepūšamie baloni, un tādas modernās tehnoloģijas kā "runflat" vai bezkameras riepas ļauj izvairīties no vairākām neērtībām. Ir uzlabota pat klasisko riepu izturība no piedāvājuma klāsta zemākā gala.

Šai vietnē varēsiet uzzināt par tādiem aspektiem kā:

Dažādi caurumu veidi

Svešķermenis: ja protektora virsmā iedūries svešķermenis, riepā ātrāk vai lēnāk zūd spiediens. Pārsvarā caurumus rada naglas, skrūves, stikla lauskas vai akmeņi ar asām šķautnēm.

Nepietiekams spiediens: pretēji plaši izplatītajam viedoklim, lielāko risku rada nevis pārmērīgi augsts, bet gan nepietiekams spiediens. Braukšana ar riepām, kurās ir nepietiekams spiediens, var bojāt to iekšējo struktūru, kā arī palielināt rites pretestību. Pastāv ievērojams un grūti paredzams pārsprāgšanas risks.

Kā rīkoties, ja pārdurta riepa?

Šādā gadījumā svarīgākais nav nomainīt riteni, bet gan izvēlēties pareizāko rīcību, lai izvairītos no negadījuma draudiem.

Sajūtot vibrāciju vai automobiļa vadības problēmas, bieži pirmā reakcija ir pēc iespējas ātrāk apstāties. Taču spēja spiediena zuduma jeb riepas sprādziena gadījumā pareizāk būtu vēl nedaudz paātrināt gaitu, lai optimāli noturētu automobili uz ceļa, un pēc tam veikt kontrolētu apstāšanos.

Ņemiet vērā, ka braukšana ar automobili, kuram ir pārdurta riepa, būtiski samazina iespēju to salabot remontdarbnīcā.

Kā lietot aerosolu riepu ātrajam remontam un rezerves riteni?

Aerosols riepu ātrajam remontam

Ja bojājumi nav pārāk lieli, ir iespējams uz laiku salabot "tubeless" jeb bezkameras riepas ar ātrā remonta aerosola palīdzību. Ātrā remonta aerosols satur putas, kas ļauj hermetizēt bojātās vietas.

Nepieciešams noteikt cauruma vietu, lai no tās izvilktu svešķermeni, un caur piepūšanas ventili iepūst aerosola saturu. Atsākot braukšanu, ieteicams pārvietoties nelielā ātrumā.

Rezerves ritenis

Ja pagaidu labošanas metodes nav līdzējušas, nāksies izmantot rezerves riteni. Tādēļ atcerieties regulāri pārbaudīt jūsu rezerves riepas spiedienu.

Lai nomainītu riteni, sākumā noraujiet rokas bremzi un ielieciet ātruma pārslēgu pārnesumā, lai nodrošinātu automobiļa nekustību nomaiņas laikā.

Nedaudz atskrūvējiet diska uzgriežņus, paceliet automobili ar domkratu un pabeidziet uzgriežņu atskrūvēšanu, lai noņemtu riteni. Tad uzlieciet rezerves riteni un pieskrūvējiet uzgriežņus. Kad automobilis atkal ir pie zemes, vēlreiz pievelciet uzgriežņus.

Drošības riteņa riepa nelīdzinās citām riepām, atļautais braukšanas ātrums nedrīkst pārsniegt 80 km/h! Tas nekādā gadījumā nedrīkst ilglaicīgi aizstāt pārdurto riepu.

Kā pārliecināties, ka riepa pareizi salabota?

Ja jums nav "tubeless" jeb bezkameru riepu labošanas komplekta un zināšanu par to, kā to izmantot, pareizāk ir uzreiz doties uz remontdarbnīcu.

Taču iespējams, ka daudzas remontdarbnīcas par šādu pakalpojumu pieprasīs lielu samaksu.

Tālāk aprakstīts, kā jālabo riepa:

  • Jānoskaidro bojājuma apmērs.
  • Jāatjauno iekšējā slāņa hermētisms.
  • Jāaizpilda svešķermeņa radītais caurums.

Lai noskaidrotu bojājuma apmēru, obligāti jānoņem riepa no diska un jāpārbauda gan tās iekšpuse, gan ārējā daļa. Dažreiz riepa šķiet salabojama, to aplūkojot no ārpuses, taču galu galā izrādās nelietojama.

Lai riepu salabotu, nepietiek vienkārši aizlāpīt caurumu, jo nav garantijas, ka gaisa noplūde ir apturēta. Galu galā gaisa noplūdes vietas hermetizēšana ar salīmējošu vielu nav galējais risinājums, jo caur to var iekļūt mitrums un veicināt metāla komponentu rūsēšanu.

Lai iekšējais slānis tiktu pienācīgi salabots, tas jānotīra, jāatbrīvo no netīrumiem, jāhermetizē un jāapstrādā ar speciālu losjonu. Lai saglabātu optimālu veiktspēju, īpaša uzmanība jāveltī gumijas sastāvam, kas nodrošina tās gaisa necaurlaidību.

"Runflat" tehnoloģija

Šīs riepas izstrādājis uzņēmums Michelin (PAX), un mūsdienās tās ražo visi lielākie rūpnieki. Šo riepu sānu malas veido pastiprināta un ļoti izturīga gumija, kas ļauj noturēt automobiļa svaru pat gaisa zuduma apstākļos. Pārdurtas riepas gadījumā ir iespējams turpināt ceļu līdz tuvākajai remontdarbnīcai ar ātrumu līdz 80 km/h. Atkarībā no ražotāja, "Runflat" riepas marķētas ar šādiem apzīmējumiem: ZP, SSR, ROF, EMT, RFT un BSR.

No kā izvairīties riepu nomaiņas laikā?

Vai iespējams nomainīt "runflat" riepas pret klasiskajām riepām?

Tas ir iespējams, taču pievērsiet uzmanību šādiem aspektiem:

  • Nepieciešams nodrošināties ar pārdurtu riepu ātrā remonta komplektu un rezerves riteni.
  • Ja jūsu automobili paredzēts aprīkot ar "runflat" riepām, klasisko riepu lietošana var radīt disbalansu (lai uzzinātu vairāk, skatiet rakstu par neatsperoto masu).

Vai iespējams nomainīt klasiskās riepas pret "runflat" riepām?

Nē, un tam ir vairāki iemesli:

  • Sānu malu nesošo īpašību dēļ nepieciešama riepu spiediena kontroles sistēma (TPMS).
  • "Runflat" riepas ir smagākas nekā klasiskās riepas, un tas negatīvi ietekmēs tādu automobiļu vadāmību, kas nav pielāgoti šādu riepu lietošanai.
  • "Runflat" riepas nepieciešams montēt uz "runflat" diskiem (attēls apakšā pa labi) ar izteiktāku reljefu, kas noturēs riepu spiediena zuduma gadījumā.

Vai iespējams nomainīt tikai pārdurto riepu?

Vienas ass riepām jābūt vienādai nodiluma pakāpei (galveno protektora rievu dziļuma atšķirība nedrīkst pārsniegt 5 mm) un vienādiem parametriem (vienāds protektora raksts un riepas izmērs). Tātad lielākajā daļā gadījumu nāksies mainīt abas ass riepas.

Kas attiecas uz pilnpiedziņas automobiļiem, būtu vēlams mainīt visas 4 riepas, jo vienas pārdurtas riepas nomaiņa var radīt traucējumus vilkmes kontroles sistēmas (TCS) vai automobiļa stabilitātes kontroles sistēmas (VCS) darbībā. Dažos gadījumos tas automobilim var radīt nopietnus bojājumus. Pārdurto riepu vienu pašu varat nomainīt gadījumā, ja pārējās riepas ir jaunas vai gandrīz jaunas.