Rezerves ritenis ir viens no svarīgākajiem auto drošības aprīkojumiem, tas paredzēts pārdurtas vai bojātas riepas aizstāšanai. Tas parasti atrodas bagāžniekā vai zem automobiļa. Atkarībā no modeļa var būt pilns ritenis, tāds pats kā jūsu automašīnai. Var būt arī mazāka versija, saukta par "galete", kas domāta īslaicīgai palīdzībai īsos attālumos.
Komplektēts rezerves ritenis ir identisks pārējiem transportlīdzekļa riteņiem. Tam ir tāda paša izmēra disks un riepa. Tas ļauj nomainīt pārdurtu riteni bez īpašiem ierobežojumiem attiecībā uz ātrumu vai nobraukumu.
Nejauciet komplektētu rezerves riteni ar atsevišķu rezerves riepu. Atsevišķa rezerves riepa ir tikai riepa bez diska. To nevar uzreiz izmantot pēc caurduršanas, jo vispirms tā jāuzstāda uz piemērota diska, jāuzpumpē un jāizlīdzsvaro.
Komplektēta rezerves riteņa priekšrocības
Komplektēts rezerves ritenis piedāvā vairākas priekšrocības:
Tiem autovadītājiem, kas mēro garus gabalus vai pārvietojas lauku apvidos, tas joprojām ir uzticamākais risinājums.
Komplektēta rezerves riteņa trūkumi
Neraugoties uz priekšrocībām, tam ir arī ierobežojumi:
Mūsu drošības ieteikumi
Riteņa nomaiņa nav sarežģīta, taču prasa nelielu metodiskumu:
Ieteicams pēc iespējas drīzāk doties pie speciālista, lai salabotu vai nomainītu bojāto riepu.
Šaurais pagaidu rezerves ritenis ("galete")
"Galete" ir pagaidu rezerves ritenis, šaurāks un vieglāks par parastu riteni.
Izstrādāts, lai aizņemtu mazāk vietas bagāžniekā, tas ļauj turpināt braukt pēc caurduršanas. Tomēr tikai īsos attālumos un ar samazinātu ātrumu. Parasti ātruma ierobežojums ir līdz 80 km/h. Tās mērķis ir nodrošināt īsu pārbraucienu līdz servisam, lai salabotu vai nomainītu bojāto riepu.
Remonta komplekts
Remonta komplekts ir kompakta ierīce, kas ļauj uz laiku aizlāpīt caurdurumu, neuzstādot rezerves riteni. Tas parasti sastāv no hermētiķa šķidruma un kompresora. Šī sistēma aizblīvē perforāciju un atkal uzpumpē riepu, lai varētu turpināt ceļu.
Ņemiet vērā, ka remonta komplekts ir pagaidu risinājums. Tas paredzēts īsam attālumam. Pēc tam bojātā riepa jālabo vai jāmaina.
Riepu remonta aerosols
Riepu remonta aerosols ir neatliekamās palīdzības risinājums, kas galvenokārt piemērots nelielām perforācijām vai vieglām caurduršanām. To lieto, iepildot līdzekli riepā caur ventili. Šķidrums īslaicīgi aizblīvē caurumu, bet gāze daļēji uzpumpē riepu, ļaujot nekavējoties turpināt braukšanu.
Šis risinājums ir ērts un ātrs, taču paliek pagaidu. Tas paredzēts tikai dažiem desmitiem kilometru – līdz brīdim, kad varat doties pie speciālista, lai riepu salabotu vai nomainītu.
Runflat riepas
Runflat riepa ir konstruēta tā, lai varētu turpināt braukt pat pie spiediena zuduma vai caurduršanas. Pastiprinātie sānu malas flangi ļauj balstīt transportlīdzekļa svaru bez gaisa. Tas ļauj nobraukt aptuveni 50–80 km ar samazinātu ātrumu. Šāda sistēma uzlabo drošību un novērš tūlītēju apstāšanos uz ceļa, lai mainītu riteni.
Vai Eiropā ir obligāti automašīnā turēt rezerves riteni?
Pretēji izplatītam uzskatam, rezerves ritenis nav obligāts vairumā Eiropas valstu. Tiesību akti neparedz obligātu rezerves riteņa esamību (taču vadītājam jāspēj tikt galā ar caurdurumu ar atbilstošu risinājumu).
Vai drīkst braukt ar rezerves riteni?
Jā. Komplektētu rezerves riteni var lietot normāli. Savukārt "galete" ir paredzēta tikai īsiem braucieniem un ar samazinātu ātrumu.
Vai bagāžniekā glabātais rezerves ritenis nolietojas?
Nē, bagāžniekā glabāts rezerves ritenis neizdilst protektora izpratnē, kamēr to nelieto.
Tomēr daži elementi noveco arī tad, ja ar to nebrauc: