Automobiļu riepas
Motociklu riepas
Kvadriciklu riepas
Tērauda diski
Lietie diski
Komplekts diski + riepas
Sniega ķēdes
Balansēšana
Uzpilde
Instrumenti un balsti
Labošana
Akumulators
Eļļas
Piederumi
Montāža - Pievilkšana
Piedevas
Rokasgrāmata
Piegāde un montāža
Profesionāļiem
Mans konts
Kontakt
Kas ir riepas kords?
Lai uzlabotu riepas izturību, tās karkasa struktūrai ir ārkārtīgi liela nozīme. Kordi ir sintētiskas šķiedras (kevlāra, neilona, poliestera), kas pilnībā noklāj riepas karkasu, savienojot tā divas malas. Tie iestrādāti stratēģiski nozīmīgās riepas daļās.
Dažām riepām kordu slāņi klājas viens otram pāri dažādos leņķos. Šī pazīme ļauj nošķirt diagonālās struktūras riepas (kordu slāņi viens otram pāri klājas 55 grādu leņķī) un radiālās struktūras riepas (visi kordu slāņi ir perpendikulāri riepas rotācijas asij).
Izņemot dažus īpašus gadījumus, mūsdienās diagonālās struktūras riepu vietā lielākoties tiek lietotas radiālās struktūras riepas.
Pateicoties tehnoloģiskajam progresam un sintētisko šķiedru izgudrošanai, kordu slāņos izmantotie materiāli ir ievērojami uzlaboti.
Uz riepas sānu malas nolasāmais kravnesības koeficients/kordu slāņu skaits ļauj noteikt, kāds ir maksimālais svars, ko riepa spējīga nest ar ražotāja ieteikto spiedienu.
Vieglo automobiļu riepu kravnesības koeficients ir izteikts skaitļos, kamēr komerctransporta riepu koeficienti grupēti alfabētiskā kārtībā (jo tuvāk atzīmei Z, jo izturīgākas ir riepas, ar augstāku spiedienu spējot nest lielāku svaru).
Pirms kravnesības koeficienta ieviešanas kordu koeficients vai/un skaits tika izmantots kā riepas izturības rādītājs. Jo vairāk kordu slāņu, jo riepas karkass izturīgāks.
Mūsdienās kravnesības koeficients/kordu slāņu skaits vairs neraksturo riepas reālo kordu slāņu skaitu, bet gan izturību, kas līdzvērtīga agrāk populārajiem diagonālkordu slāņiem.
Lielākajā daļā mūsdienās ražoto vieglo automobiļu riepu ir tikai viens vai divi kordu slāņi. Kas attiecas uz komercautomobiļiem, riepas, uz kurām norādīti 12 vai 14 slāņi, patiesībā satur vien divus vai trīs kordu slāņus vai tērauda jostu.
Tā kā vieglo automobiļu riepām parasti jānes standarta smaguma kravas, uz riepas sānu malas bieži vien nav atzīmes, kas liecinātu par to kravnesības koeficientu, vai arī ir atzīme SL (standard load).
Eiropas atbilstību sistēma Norāde par kordu skaitu un Maksimālais spiediens / Vieglie automobiļi | ||
---|---|---|
Kravnesības koeficients | Apzīmējums | Maksimālais spiediens |
Standarta krava | SL | 2,45 bāri |
Palielināta smaguma krava | XL | 2,8 bāri |
Eiropas atbilstību sistēma Norāde par kordu skaitu un Maksimālais spiediens / Komerctransports | ||
---|---|---|
Kravnesības koeficients | Norāde par kordu skaitu | Maksimālais spiediens |
B | 4 | 2,45 bāri |
C | 6 | 3,35 bāri |
D | 8 | 4,35 bāri |
E | 10 | 5,30 bāri |
F | 12 | 6,30 bāri |
Lauksaimniecības iekārtu riepas