Lai meklētu, klikšķiniet šeit

Riepu centrējums, ģeometrija un paralelitāte

Ja vien neesat pieredzējis autovadītājs ar plašām mehāniskajām zināšanām un piemērotu aprīkojumu, riepu ģeometrijas uzstādījumus nevajadzētu mainīt pašrocīgi. Katram transportlīdzeklim nepieciešams optimāli uzstādīt sāngāzuma, garengāzuma un savērsuma leņķi, un to var veikt tikai remontdarbnīcas darbinieki, jo svarīga ir katra milimetra desmitdaļa.

Ģeometrijas procedūra ietver visu 4 riteņu kontroli un savstarpēju centrēšanu. Tā maksā no 20 līdz 50 EUR.

Pat ja cena ir augsta, nekvalitatīva centrēšana var būtiski ietekmēt riepas kalpošanas ilgumu, un tas prasīs papildu finansiālos resursus, kā arī samazinās braukšanas komfortu.

Pirms apskatām tehniskāka rakstura apsvērumus, svarīgi uzdot vairākus ar ģeometriju saistītus jautājumus.

Vai ģeometrija ir tikpat ikdienišķa procedūra kā eļļas nomaiņa?

Nē, ģeometrija ir īpaša procedūra, kas jāveic, ja pamanāt kādu no šiem faktoriem:

  • Braucot taisnvirziena kustībā, automobilis novirzās pa labi vai pa kreisi.
  • Riepu nodilums ir nevienmērīgs.
  • Stūre nav sinhrona ar riteņu asi.
  • Riepas bez redzama iemesla izdod čīkstošu skaņu.

Vai ģeometriju nepieciešams veikt katru reizi, kad tiek mainītas riepas?

Ja saglabājat iepriekšējos riepu izmērus, šo kontroli nav nepieciešams veikt. Turpretim, ja tiek mainīti riepu izmēri, ģeometrijas kontroli veikt ir nepieciešams. Ņemiet vērā, ka lielākā daļa remontdarbnīcu šos kontroles pasākumus piedāvā kā drošības pārbaudi.

Centrēšana — kas tas ir?

Riteņu centrēšana ir sāngāzuma, garengāzuma un savērsuma (paralelitātes) leņķu kontrole un pielāgošana.

Katram automobilim paredzēti savi ļoti precīzi regulējumi, taču pastāv vadītāji, kuri maina šos regulējumus, lai individuāli pielāgotu automobiļa darbību. Regulēšanu un centrēšanu līdz milimetra precizitātei veic īpašas ģeometrijas regulēšanas iekārtas.


Sāngāzuma leņķis

Tiek izteikts grādos. Grādi ir negatīvi, ja riepas augšējais gals viegli ieliecas automobiļa centra virzienā. Tie ir pozitīvi, ja riepas augšējais gals no automobiļa attālinās.

Sportisku automobiļu vadītājiem negatīvs leņķis ļauj veikt agresīvākus pagriezienus. Taču tiek zaudēta saķere taisnvirziena kustības laikā, kas samazina bremzēšanas un straujas ātruma uzņemšanas efektivitāti.

Garengāzuma leņķis

Arī tiek mērīts grādos. Tas ir leņķis, kas izsaka atšķirību starp taisnu, zemei perpendikulāru līniju un riteņa rotācijas šarnīra asi.

Šis leņķis atbild par stabilitāti lielā ātrumā un pagriezienu leņķiem. Parasti garengāzuma leņķi nav iespējams mainīt — tas tiek darīts tikai līdzsvara atjaunošanai pēc avārijām.



Savērsuma leņķis/paralelitāte

Savērsuma jeb atvēruma leņķis ir attālums starp riteņu virzienu un automobiļa garenisko asi. Ja šādas iedomātas taisnas līnijas krustojas automobiļa priekšā, tas ir savērsuma leņķis. Pretējā gadījumā tas ir atvēruma leņķis (novirzīts uz āru).


Lai nodrošinātu mehānisko spēku vispārēju līdzsvaru, aizmugurējās piedziņas automobiļiem parasti tiek izmantots savērsuma leņķis, bet priekšējās piedziņas — atvēruma leņķis.




Leņķu noregulējumiem obligāti jābūt atbilstošiem transportlīdzeklim.

Šajā gadījumā mazāk svarīgi ir tas, ka jūsu automobilis ir aprīkots ar jaunākās paaudzes riepām ar maksimālu kalpošanas ilgumu. Nepareizi noregulējumi pat par dažiem milimetriem sabojās arī visizslavētākās izturības riepas.