Riepas vidējais kalpošanas laiks ir no trim līdz pieciem gadiem vai aptuveni no 30 000 līdz 50 000 km atkarībā no lietošanas. Tomēr tas ir atkarīgs no automobiļa izmantošanas, braukšanas apstākļiem un apkopes. Tāpēc universālas atbildes nav, taču pastāv drošības ieteikumi, kas šodien kalpo par atsauci.
Papildus šiem vispārīgajiem ieteikumiem vairāki faktori tieši ietekmē riepas kalpošanas laiku.
Laika apstākļi
Laika apstākļi tieši ietekmē riepu veiktspēju un ilgmūžību. Bieža braukšana karstumā, lietū, sniegā vai pa apledojušiem ceļiem liek gumijai strādāt intensīvāk, kas paātrina tās nodilumu.
Slikti braukšanas paradumi
Strauji starti, asas bremzēšanas un pārāk ātri pagriezieni pārmērīgi noslogo riepas. Tas paaugstina to temperatūru un paātrina protektora nodilumu. Tāpēc vienmērīga, saudzīga braukšana ir būtiska, lai paildzinātu to kalpošanas laiku.
Riepu nodilums un novecošanās
Laikam ejot, riepas gumija zaudē elastību un noveco, kas samazina saķeri un palielina plaisu risku.
Riepas nodilums un degradācija ir atkarīga arī no ceļu seguma tipa un gada nobraukuma.
Nepareizs spiediens, slikta balansēšana vai nepareiza savirze var arī paātrināt riepu nodilumu.
Lai pārliecinātos, ka riepa ir labā stāvoklī, vispirms pārbaudiet nodiluma rādītāju. Šis atzīmes punkts, kas atrodas protektora rievās, kalpo kā vizuāls indikators: kad tas kļūst vienā līmenī ar protektoru, tas nozīmē, ka protektora dziļums ir sasniedzis Eiropā noteikto minimālo likumīgo robežu 1,6 mm. Tomēr, lai nodrošinātu optimālu drošību, riepas ieteicams nomainīt pirms šīs robežas sasniegšanas — vēlams, tiklīdz dziļums nokrītas zem 3 mm (vai 4 mm ziemas riepām).
Orientējoša protektora dziļuma un riepas stāvokļa tabula:
Dažiem jaunākiem modeļiem ir digitāli nodiluma rādītāji, kas iegravēti tieši gumijā, vai krāsu indikatori, kas atvieglo nolietojuma līmeņa nolasīšanu.
Riepas jānomaina, kad protektora dziļums sasniedz likumā noteikto nodiluma rādītāju 1,6 mm Eiropā — tas nozīmē, ka saķere vairs nav pietiekama.
Nomaiņa jāveic nekavējoties, ja notikusi spēcīga ietriekšanās (apmale, bedrīte), uz sāna ir izspiedums (hernija), ir dziļš iegriezums, deformācija, pastāvīgs gaisa zudums, vai arī riepa ir pārāk veca (vairāk nekā 6 gadi), pat ja vizuāli tā šķiet kārtībā.
Kopsavilkumā: mainiet riepas, tiklīdz nodilums, vecums vai bojājums apdraud to konstrukciju vai vadāmību.
Mūsu apkopes padomi, lai paildzinātu riepu kalpošanas laiku
Pareiza riepu apkope ir būtiska, lai nodrošinātu to ilgmūžību, transportlīdzekļa drošību un optimālu veiktspēju uz ceļa. Ieviešot vienkāršus regulārus ieradumus, iespējams pagarināt riepu kalpošanas laiku un mazināt priekšlaicīga nodiluma riskus.
Regulāras riepu pārbaudes
Ieteicams pārbaudīt riepu vispārējo stāvokli vismaz reizi mēnesī. Šajā pārbaudē jāmeklē iespējamie iegriezumi, deformācijas vai iestrēguši priekšmeti, kā arī jāpārbauda protektora dziļums. Regulāra uzraudzība ļauj savlaicīgi pamanīt jebkādas novirzes, kas var ietekmēt drošību vai paātrināt nodilumu.
Riepu spiediens
Pareiza spiediena uzturēšana ir būtiska optimālai saķerei un vienmērīgam nodilumam. Pārāk zems spiediens palielina degvielas patēriņu un gumijas uzsilšanu, savukārt pārāk augsts spiediens samazina saskares laukumu ar ceļu. Ieteicams pārbaudīt riepu spiedienu aukstām riepām vismaz reizi mēnesī un pirms jebkura tālāka brauciena.
Kad būtu jāpārbauda riepas?
Ieteicams pārbaudīt riepas vismaz reizi gadā un pirms katra tālāka brauciena. Tāpat ieteicama regulāra vizuāla pārbaude. Reizi mēnesī pārbaudiet spiedienu, protektora nodilumu un sānus. Ja jūtat vibrāciju, nedabisku troksni vai ir spiediena zudums, nekavējoties veiciet pārbaudi pie speciālista.
Vai priekšējo un aizmugurējo riepu nodilums atšķiras?
Priekšējo un aizmugurējo riepu nodilums atšķiras. Priekšpiedziņas automobiļiem priekšējās riepas dilst ātrāk, jo tās nes dzinēja svaru, nodrošina vilkmi, stūrēšanu un lielāko daļu bremzēšanas. Aizmugurējām riepām, kas ir mazāk noslogotas, nodilums ir lēnāks un vienmērīgāks.
Savukārt aizmugures piedziņas automobiļiem vairāk tiek noslogotas aizmugurējās riepas, kas pārraida visu dzinēja jaudu, tāpēc tās dilst ātrāk. Pilnpiedziņas (4x4) automobiļiem nodilums ir izlīdzinātāks, taču joprojām nevienmērīgs atkarībā no transmisijas režīma un ekspluatācijas.
Kāds ir neizmantotas riepas kalpošanas laiks?
Riepa, kas uzglabāta labos apstākļos (sausā, vēsā vietā, pasargāta no gaismas), var saglabāt īpašības līdz pat pieciem gadiem bez būtiska veiktspējas krituma.
Tomēr pat nebraukta riepa ar laiku dabiski noveco, gumija zaudē elastību. Pirms montāžas ieteicams, lai speciālists pārbauda, vai nav plaisu, deformāciju vai gumijas sacietēšanas pazīmju.
Vai ir bīstami braukt ar riepām, kas vecākas par 10 gadiem?
Jā. Pat ja protektors izskatās pieņemams, gumija ar laiku noveco. Pēc 10 gadiem riepas kļūst stingrākas un zaudē saķeri, īpaši uz slapjas virsmas. Palielinās arī plaisu un plīsumu risks. Sasniedzot 10 gadu vecumu, tās ir stingri ieteicams nomainīt, pat ja izmantošana ir bijusi neliela.