Vai zinājāt, ka, lai brauktu lielā ātrumā, ir noderīgi pielāgot riepu spiedienu? Patiesībā šai rakstā sniegtā informācija nevienam nebūtu vajadzīga, jo Eiropas braukšanas ātruma ierobežojumi paredz, ka varam braukt tikai vidēji ātri.
Neskatoties uz to, pašiem bezbailīgākajiem autovadītājiem mēs vēlamies sniegt dažus precizējumus.
Lielā ātruma radītās slodzes dēļ riepu sānu malas tiek viegli deformētas, un saskarē ar ceļa segumu saspiežas to protektors.
Ar terminu "izliece" inženieri apzīmē izmēru atšķirību starp nenoslogoto riepas daļu (starp riepas virsmu un centru jeb daļa, kas saskarē ar segumu netiek deformēta) un noslogoto riepas daļu (starp riepas centru un segumu jeb daļa, kas kontaktā ar segumu saspiežas).
Jo lielāks ātrums, jo vairāk riepas deformējas, radot ievērojamu protektora saspiešanos. Citiem vārdiem sakot, jo ātrāk vadītājs brauc, jo ievērojamāka ir riepu izliece jeb deformācija. Palielinoties braukšanas ātrumam, vienlaikus samazinās arī automobiļa kravnesība.
Lai saglabātu optimālu drošības līmeni un veiktspējas rādītājus, riepu spiedienu nepieciešams pielāgot ātrumam, ar kādu parasti braucat.
Par piemēru ņemsim standarta riepu ar parametriem 215/50R17 91W, kuras apgriezienu skaits kilometrā ir tuvu 520. Braucot ar ātrumu 50 km/h, riepa veic apmēram 7 apgriezienus sekundē. Braukšanas ātrumam pieaugot līdz 240 km/h, riepa veic ne mazāk par 35 apgriezieniem sekundē! Tātad ik pēc 28 milisekundēm riepa izliecas. Jo lielāks ir ātrums, jo izteiktāka ir riepas deformācija.
Eiropas Riepu un disku tehniskā organizācija ETRTO atzinusi, ka riepu izliecei ir nenoliedzama nozīme, un to nepieciešams mazināt, lai neapdraudētu automobiļu vadītājus, kas pārvietojas lielā ātrumā.
Tādēļ ETRTO iesaka spiediena un svara sadalījumu pielāgot braukšanas ātrumam. Braucot ātri, ieteicams izmantot augstāku spiedienu nekā to, kas norādīts uz riepas sānu malas.
Par izejas pozīciju ņemot ražotāja ieteikto spiedienu ikdienas braukšanas apstākļos, riepas spiedienu nepieciešams vienmērīgi palielināt atkarībā no ātruma pieauguma. Zemāk aplūkotajā piemērā riepas 215/50R17 91W ražotāja ieteiktais spiediens 2,4 bāri var tikt palielināts par 0,10 bāriem uz katru braukšanas ātruma pieaugumu par 10 km/h.
Protams, ja vien neesat Formula 1 automobiļa pilots, spiedienu nav iespējams noregulēt braukšanas laikā. Tādēļ pielāgojiet nepieciešamo spiedienu pirms šāda veida izklaidēm.
+10 km/h = palieliniet riepu spiedienu par +0,10 bāriem
Braukšanas ātrumam palielinoties, pie katra 10 km/h paātrinājuma par 5% samazinās uz riepas sānu malas norādītais kravnesības koeficients, un tā līdz mirklim, kad braukšanas ātrums sasniedzis papildu 30 km/h.
+10 km/h = -5% kravnesība
Mūsu apskatītajā gadījumā riepa 215/50R17 91W ar standarta kravnesību spējīga nest 671 kg smagumu. Taču, ja šī riepa būtu montēta uz automobiļa, kura braukšanas ātrums ir 270 km/h, tās kravnesība būtu vien 570 kg.