Meklēšana pēc izmēriem

Rites pretestība: degvielas patēriņa vaininieks

Zema rites pretestība riepu reklāmās bieži tiek minēta kā viens no vērtīgākajiem parametriem, kas turklāt atbilst Eiropas vides aizsardzības noteikumiem. Taču par ko tieši ir runa?

Riepu pretestība ir enerģija, kas tiek patērēta riepas deformācijas un tās radītās berzes rezultātā, kura rodas, riepai saskaroties ar ceļa segumu. Tā ir atkarīga no gumijas viskoelastības, kas biežāk tiek dēvēta par histerēzi.

Tas ir viens no kustības pretestības spēkiem, kuriem pakļauti visi automobiļi (inerce, gaisa pretestība u.c.).

Vadītājam, kas vēlas samazināt automobiļa degvielas patēriņu, rites pretestība ir viens no galvenajiem faktoriem, kas ļaus ietaupīt vairākas degvielas bākas gadā.

Ir atzīts, ka riepām, kuru gumijas sastāvā ir ievērojams daudzums silīcija dioksīda, ir zemāka rites pretestība nekā citām.

Citi nozīmīgi faktori:

  • Riteņa svars (riepas + diski): jo vieglāki riteņi, jo vairāk degvielas tiek ietaupīts.
  • Sānu malu izturība: jo cietāki riepu sāni, jo mazāk riepa deformējas un mazāk degvielas tiek patērēts.
  • Ceļa seguma kvalitāte (nav atkarīga no vadītāja).

Kā tiek noteikta rites pretestība?

Ievērojot ļoti precīzas standartu prasības (ISO 28580), rites pretestības mērījumi tiek veikti laboratorijas apstākļos 25°C temperatūrā. Lai tos veiktu, laboratorijā tiek izmantots cilindrs (skatīt attēlu pa labi), uz kura novieto pārbaudāmo riepu noteiktos kravas un spiediena apstākļos.

Pirmie mērījumi tiek veikti bez riepas. Sākumā cilindrs tiek griezts viens pats, izmērot spēku, kas nepieciešams, lai šo darbību veiktu. Tad cilindrs tiek darbināts kopā ar riepu, vēlreiz izmērot tā darbināšanai nepieciešamo spēku.

Galu galā, izrēķinot atšķirību starp abos gadījumos pielietoto spēku, tiek iegūts mērījums, ko sauc par rites pretestību, un tas tiek izteikts kilogramos uz tonnu.


Zināšanai:

Kad nodilusi riepa tiek nomainīta ar jaunu, rites pretestība pieaug vidēji par 20%, kas pirmajos riepas darbības mēnešos var veicināt vieglu degvielas patēriņa pieaugumu.

Brauciena laikā rites pretestība var mainīties: kad riepas uzsilst, rites pretestība samazinās.

Pretestības koeficients ļauj izprast, kādēļ daži vadītāji labprātāk izvēlas liela profila riepas — pretestības spēks tiek sadalīts uz lielāku virsmu, tādējādi paildzinot riepas kalpošanas ilgumu.


LiveChat
Whatsapp Messenger