Lai meklētu, klikšķiniet šeit

Sekošana ceļa risēm: vibrācijas

Varbūt, ka jau esat izjutis nelielas vibrācijas stūres iekārtā vai bijis situācijā, kur šķietami pār to zaudējat kontroli mirklī, kad braucat pa ceļa daļu, kurā iezīmējas rises.

Šī parādība, dēvēta par "tramlining" jeb sekošanu ceļa risēm, kas rada vibrācijas, ir tendence sekot risēm, kas izveidojušās ceļa segumā, līdzīgi kā tramvajs seko sliedēm.

Veiksmīgā kārtā parasti tas ilgst vien dažas sekundes, ja vien neesat viens no tiem autovadītājiem, kas spiesti regulāri izmantot slikti uzturētus ceļus. Šiem vadītājiem iespēja samazināt sekošanu ceļa risēm ir reāla nepieciešamība.

Riepu ietekme

Kā jau noprotat, pateicoties savai pieredzei vai šajā vietnē sniegtajai informācijai, riepas nav tikai vienkāršs apvalks, ko uzliek diskiem, lai vēlāk par to varētu aizmirst.

Riepas īpašības lielā mērā nosaka automobiļa uzvedību uz ceļa, un šajā gadījumā to, cik izteikta būs tā tendence sekot ceļa risēm.

Kritēriji, kas pastiprina sekošanu ceļa risēm:
  1. Automobiļi ar īpaši augstas veiktspējas riepām (mazāk protektora rievu) ceļa risēm sekos vairāk nekā automobiļi ar izteiktāka profila riepām. Tas izskaidrojams ar to, ka sporta riepas kontakts ar šoseju ir daudz izteiktāks nekā vieglo automobiļu riepām. Tādēļ šīs riepas ir jutīgākas pret nelīdzenumiem ceļa segumā.
  2. Jo platāka riepa, jo spēcīgāka ir tās saķere. Rezultātā tā vairāk seko ceļa risēm.
  3. Sava nozīme ir arī garenbāzei, kas ir attālums starp diviem vienas ass riteņiem. Jo platāka garenbāze, jo spēcīgāka saķere un sekošana ceļa risēm.
  4. Tāpat sekošanu pastiprinās balstiekārtas nodiluma radītā brīvkustība. Vienkārša nodilušo balstiekārtas detaļu nomaiņa to ievērojami samazinās.
  5. Tāpat sekošanu risēm pastiprina negatīvs sāngāzuma leņķis, jo ļauj izdarīt agresīvākus pagriezienus.
  6. Arī "Runflat" riepas pastiprina tendenci sekot ceļa risēm, jo to izturīgās sānu malas ceļa nepilnību radīto efektu pārnes uz stūres un balstiekārtas sistēmu.