Lai meklētu, klikšķiniet šeit

Riepu nodilums

1. Atļautais protektoru nodiluma dziļums un nodiluma indikatori

Eiropas tiesību akti nosaka minimālo pieļaujamo protektora dziļumu, kādā saglabājas efektīva ūdens novadīšana. Tas var atšķirties dažādās valstīs, taču parasti ir 1,6 mm vasaras riepām un 4 mm ziemas riepām.

Lielākajai daļai riepu protektorā atrodami nodiluma indikatori, kas vadītājam norāda uz brīdi, kad nepieciešams veikt riepu nomaiņu.

riepas nodiluma indikators

Pastāv arī citas sistēmas, kas palīdz noteikt riepu nodilumu:

  • Skaitļu nodiluma indikators — uz protektora virsmas tiek izgrebti vairāki skaitļi, kas laika gaitā izzūd.
  • Krāsas maiņa. Kad riepa ir nolietojusies, tās iekšējā gumija iekrāsojas viegli oranžā tonī.
  • Protektora dziļuma mērītājs (to iespējams iegādāties visos automobiļu centros).

2. Riepu nodilums: noteikt problēmas

Svarīgi spēt noteikt nevienmērīga riepu protektora nodiluma cēloņus. Ļoti bieži tas ir saistīts ar nepareizu spiedienu (pārmērīgs vai nepietekams riepu spiediens), taču pāragru riepu nodilumu var veicināt arī citi iemesli (mehāniska rakstura problēmas — paralelitāte, balansēšana, balstiekārta, transmisija).

Nodiluma problēmasCēloņi
Riepas pleca bloks (protektora virsmas malējās daļas) nodilst ātrāk nekā protektora centrālā daļa.

riepas pleca bloks
Nepietiekams riepas spiediens
Sen nav veikta riepu rotācija
Pārāk liels ātrums līkumos
Nepiemēroti diski un riepas
Protektora virsmas centrs nodilst ātrāk nekā tā pleca daļas.

riepas protektora nodilums
Pārmērīgi augsts spiediens
Nepiemēroti diski un riepas
Sen nav veikta riepu rotācija
Viena no riepas malām nodilst pārāk strauji.

pārāk ātrs riepu nodilums
Sen nav veikta riepu rotācija
Nepareizi centrētas riepas, problēmas ar ģeometriju un paralelitāti
Viens vai vairāki protektora virsmas laukumi nodilst pārāk strauji.

pārāk ātrs riepu nodilums
Slikts transmisijas un balstiekārtu stāvoklis
Nepareiza riepu balansēšana
Pārāk asa bremzēšana vai ātruma uzņemšana
Nepietiekams spiediens
Diagonāls nodilums

diagonāls nodilums
Nepareizi centrētas riepas, problēmas ar ģeometriju un paralelitāti.
Nepietiekams spiediens
Sen nav veikta riepu rotācija
Nepareiza riepu balansēšana

3. VAI jeb vizuālā savirzes indikatora priekšrocības

Pāragru riepu nodilumu var veicināt nepareizi noregulēta riepu paralelitāte. VAI jeb vizuālais savirzes indikators ir sistēma, kas palīdz noteikt ar riteņu paralelitāti saistītas problēmas un pārbaudīt riepu nodilumu, neizmantojot elektroniskas mērierīces. VAI veidots no pieciem gumijas lameļu pāriem, kas izvietoti riepas plecu līmenī. Pēc dažiem tūkstošiem nobrauktu kilometru atliek salīdzināt vienu līdz četrus milimetrus dziļos indikatorus, lai pārliecinātos, vai abu vienas ass riepu plecu nodilums ir identisks.

vizuālais savirzes indikators VAI

Iebraukšana

Vai automobiļa riepai nepieciešams iebraukšanas periods?

Jā, ir svarīgi veikt nelielu riepu iebraukšanu.

Riepu izgatavošanas procesā tās tiek pārklātas ar nelielu smērvielas slāni, kas atvieglo to izņemšanu no veidnes. Arī tikko iegādātas riepas joprojām klāj neliela smērvielas kārtiņa.

Tādēļ pirmos 200–400 kilometrus ieteicams veikt mērenā ātrumā.

Tā kā katras riepas uzvedība atšķiras atkarībā no tās zīmola un profila, veltiet nedaudz laika, lai piemērotos jaunajām riepām.

Sākotnēji izvairieties no pārspīlēti asas bremzēšanas un straujas ātruma palielināšanas.